Alla inlägg under februari 2011

Av Gunilla - 9 februari 2011 20:08

När jag var och handlade nu ikväll så hittade jag en ny lättyoghurt som jag inte provat tidigare. Det handlar fortfarande om 0,1 % och utan tillsatt socker med smak av björnbär och vanilj. Den var riktigt mumsig!

  


Av Gunilla - 9 februari 2011 19:48

Jag var bara tvungen att ställa mig på vågen imorse för att se vad den visade. Hade ju gått upp 1,4 kg igår morse så man blir ju lite fundersam. Men imorse visade vågen -0,6 kg. Det är tydligen så här upp och ner så nu kommer jag inte att väga mig förrän på måndag morgon igen. Idag fick jag faktiskt på mig ett par jeans som jag nog inte haft på två år och det känns jättekul :) Min dag har sett ut så här:

Frukost

Lättoghurt och havrekli, ett kokt ägg, några skivor rökt skinka och körsbärstomater

Mellanmål

Lättyoghurt, några skivor rökt skinka och körsbärstomater

Lunch

2 hemmagjorda hamburgare, sallad, gurka och tomater

Mellanmål

Lättyoghurt

Middag

Rökt skinka, grillad kyckling, ägg, sallad, gurka, tomater och rödlök

  


Jag hade provat att göra en variant av Rhode Island dressing men urk vad den smakade illa :( Så den blev kvar på tallriken. Just nu står en plåt med Carls bröd i ugnen. Jag förbereder mig inför morgondagen då det blir en tripp till Stockholm igen. Och den blir naturligtvis på min proteindag. Får se hur det blir med lunchen imorgon. det är alltid svårt när man inte själv kan styra över maten. Men som någon sa: man ska se sig själv som en del av en lösning och inte en del av ett problem. Med andra ord så blir lunchen min utmaning i morgon!

Av Gunilla - 8 februari 2011 17:56

Jag var ju på vårdcentralen idag för att ta blodprover. Jag passade då på att prata med diabetessköterskan och berättade om den här dieten och vad den gick ut på i stora drag och vad hon trodde. Hon sa att det nog inte hade fungerat om jag hade haft en sådan diabetes att jag hade måst tagit insulin men eftersom jag inte gör det så tyckte hon att jag kunde fortsätta.


Att avstå kolhydraterna under en period för att senare ta in de långsamma kolhydraterna är ju bra när man är diabetiker efterom det är kolhydraterna som drar igång blodsockret. Äggkonsumtionen får jag dra ner på och jag har nu också läst att det endast är tillåtet med max två ägg/dag i den här dieten. Jag känner att den stora äggkonsumtionen fyllde sin funktion i attackfasen men nu i cruisefasen så har jag inte samma behov längre. Dels för att varannan dag består av grönsaker men också för att jag inte är så hungrig att jag behöver stoppa i mig ett ägg till typ mellanmål.

Av Gunilla - 8 februari 2011 17:30

Idag så var det proteindag igen. Ställde mig på vågen fast jag lovat mig själv att hålla mig till vägning en dag i veckan. Skulle nog inte gjort det, vågen visade + 1,4 kg :( Men jag tänker inte ge upp! Jag ser det som ett smärre bakslag som snart kommer att rättas till. Jag har ju ätit som jag ska, druckit minst 1,5 l vatten om dagen och en promenad på minst 20 minuter varje dag. Jag håller ut!

Frukost

Lättyoghurt och havrekli, några skivor rökt skinka

Mellanmål

Lättyoghurt

Lunch

Grillad kyckling och vitlökssås

Mellanmål

Lättyoghurt

Middag

2 hemmagjorda hamburgare och en omelett

Tyvärr ingen bild idag då batteriet på kameran har dött. Måste ladda!

Av Gunilla - 7 februari 2011 18:34

Efter en vecka i attackfasen har jag gått ner 3,4 kg och minskat 5 cm i midjan! Det känns toppen och det här var den kick-start som jag behövde. Det är bra för motivationen! Jag vill ändra mina matvanor men även mina (uteblivna) motionsvanor. Det handlar helt enkelt om att ändra livsstil för att ja, helt krasst, få ut mesta möjliga av livet. Jag vill leva mitt liv fullt ut och inte ångra något. För det så behöver man ork och det är något som jag inte haft så gott om på sista tiden men nu hoppas jag att det ska ändras.

Av Gunilla - 7 februari 2011 18:20

Åh, vad härligt att få äta grönsaker idag! Det kändes lite lyxigt efter att ha varit utan dem i en vecka. Jag har funderat mycket och insett att jag borde ha köpt boken om Dukan-dieten innan jag började men bättre sent ån aldrig - jag beställde den idag.

The Dukan Diet. Pierre Dukan

 

Jag har ju haft lite funderingar om att det blir ganska mycket ägg för min del och undrat om det varit bra. Då har jag mest tänkt på mitt kolesterol och trott att det varit helt okej i dieten. Men nu läste jag på ett forum att det rekommenderas max 3 ägg/dag. Hmm ska bli intressant när boken kommer och samtidigt får jag öva mig på min engelska. Två flugor i en smäll, alltså! Så här har min dag sett ut:

Frukost

Lättyoghurt och havrekli, ett kokt ägg och lite paprika

Mellanmål

Lättyoghurt och paprika

Lunch

Strimlad lövbiff och omelett, gurka och tomater

Mellanmål

Lättyoghurt

Middag

Grillad kyckling, wokad lök, champinjoner och paprika och vitlökssås

 

 

Oj vad min tallrik ser kladdig ut men det bjuder jag på. Var ju tvungen att ta bort skinnet på kycklingen :) 

 

Av Gunilla - 6 februari 2011 17:53

Idag har jag fått vara med finaste Sigge! Vi började med en tur med vagnen till affären och sedan gick vi hem. Väl hemma blev Sigge överlycklig eftersom Lina och hennes kompis Anna var uppe och satt och åt lunch. Så här glad blev Sigge när han såg tjejerna.

  


Han är en riktig goding och efter lite bus så var det dags för sovning.

  


Tack Linda för att du lånade ut Sigge till mig!

Av Gunilla - 6 februari 2011 17:40

Sista dagen i attackfasen är snart till ända. Om jag ska summera denna fas så tycker jag överlag att det har gått över förväntan. Förutom lite huvudvärk så har jag mått bra och känt mig pigg. Det som har varit svårt är att hitta såser att äta till allt kött som man äter. De jag har hittat recept på är inte riktigt i min smak och sedan ska man ju försöka att hålla sig till så fettsnåla alternativ som möjligt. Jag känner att detta blir en utmaning framöver eftersom jag ska fortsätta äta proteindagar i cruisefasen också. Jag tror inte att jag kommer att sakna såsen lika mycket när jag får äta grönsaker till köttet. Så här har min sista attackdag sett ut:

Frukost

Lättyoghurt och havrekli, ett kokt ägg och kaffe

Lunch

Lax och räk- och äggsås

Mellanmål

Lättyoghurt

Middag

Lövbiff, stekt kotlettrad, balsamdressing och pepparotsdressing

  


På tisdag ska jag till vårdcentralen där de ska ta blodprov och kolla upp mina blodsockervärden. Jag ska då passa på att berätta att jag påbörjat denna diet och höra vad de säger. De funderingar jag har är att jag äter relativt mycket ägg och det kanske inte är så bra för kolesterolet. Jag äter medicin för kolesterolet och på sikt vill jag ju också kunna sluta med den. Har mycket funderingar nu...

Ovido - Quiz & Flashcards