Alla inlägg under september 2011

Av Gunilla - 22 september 2011 19:03

Efter tre dagars konferens är jag åter hemmavid. Borta bra men hemma bäst! Det har varit tre bra dagar med bra föreläsningar och seminarier, god mat och trevligt umgänge. Dessutom lyckades jag ju hitta en garnaffär och köpa lite garn så lyckan var gjord för mig.


Nya skorna invigdes men fy sjutton vad ogåvänliga de var. Det borde jag ju ha förstått redan innan men jag får väl ha dem vid tillfällen då jag mest sitter   Köpte en svart klänning i Stockholm också och den tror jag att jag kommer att använda mycket.


Imorgon blir det till att jobba hemifrån. Budgeten för nästa år ska det jobbas med och den ska lämnas in. Men vet ni vad? Sedan är det helg   

Av Gunilla - 18 september 2011 20:54

Ja det blev de där skorna som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Dock inte den färgen som jag hade sett då utan svarta. Så här ser de ut:

De åker med i resväskan som håller på att packas nu. Jag ska på konferens och är tillbaka igen på onsdag kväll. Eftersom jag inte har med mig någon dator så blir det inga inlägg under konferenstiden men häng kvar så bloggar jag igen när jag är hemma. 


Dagen idag har tillbringats i tvättstugan, ätit middag hos Britt och Håkan samt varit på fotboll   Vi fick en jättegod fisksoppa som Micke (brorsonen) lagat. Mums!


Men nu åter till packningen och sedan är det god natt. Hoppas ni alla har haft en bra helg! 

Av Gunilla - 17 september 2011 21:10

Att vara fotbollsförälder innebär att vara den ständiga supportern på matcherna oavsett väder. Idag har jag frusit som en tok under en match där dottern satt på bänken hela matchen. När det äntligen var dags att åka hem och jag stod och väntade på att hon skulle komma ut från omklädningsrummet (hon är, by the way, alltid bland de sista) så får jag av en händelse veta att hon har gått över på en annan plan för att vara med i en redan pågående match. Där står jag som ett fån och fattar ingenting. Men det är bara att bita ihop och ta sin frusna lekamen för att vara supporter på nästa match. Kom hem när klockan var nästan åtta, frusen som en tok och hungrig som en varg. Så jag tycker att jag förtjänar det där skumbadet som jag nyss tog och det glas vin som jag strax ska hälla upp. Och jag vet att det inte är någon som tvingar mig att gå på matcherna men den tokiga mamman tycker att det är kul också   Så det är inte så synd om mig!


Och vad ska jag göra imorgon? Jo vad annars än att gå på fotbollsmatch! God natt på er!

Av Gunilla - 17 september 2011 07:14

Vaknade nyss och tyckte det var lite kallt inne. Tittade på utetermometern och trodde inte mina ögon när den visade på + 1 grad! Jag var tvungen att titta en gång till men det stämde. Burr nu är hösten verkligen här och nu dyker samma frågor upp som alla höstar. Var är alla varma kläder? Vad har jag för jacka? Har jag några bra skor? Jag som nyss börjat använda strumpor i skorna...


Efter alla turer med Dukan-dieten och plus på vågen så har jag nästan inte tordas tala om här på bloggen att jag börjat om...igen! För vilken gång i ordningen vet jag inte. När jag var sjuk så försvann mina spärrar helt kändes det som men från och med i måndags har jag tagit itu med det. Till veckan åker jag på konferens i tre dagar och mitt mål är att inte avvika alltför mycket från dieten och jag ska klara det! Från i måndags och till dagen idag har jag gått ner 4,2 kg. Men eftersom jag trillade dit när jag var sjuk så är det nog mycket vätska som har försvunnit men jag är ändå glad. Nästa steg är att komma igång med promenaderna igen. Känns som ett tag sedan de var i mitt liv.


Igår såg jag ett par så snygga skor som jag skulle vilja ha. Får se hur det blir med det. Men om jag köper dem så kommer det definitivt upp en bild här på bloggen. Nej nu blir det till att koka lite kaffe och kura i soffan. Tjingeling på er!

Av Gunilla - 15 september 2011 20:07

Ikväll har vi haft besök av Jenny och Frank. Alltid lika kul att träffas! Synd bara att det blir så långt mellan gångerna. Det måste vi ändra på!

De här fina ljuslyktorna fick vi:

  

Vad glad jag blev, jag som älskar ljus och ljuslyktor   


Hösten är ju mysig på så sätt att man tänder mera ljus inne. Man kan aldrig få för mycket av den varan, det vet de som känner mig. Imorgon är det redan fredag, känns som att den här veckan gick i raketfart. Men det beror nog på att jag var hemma måndag och tisdag. Undrar vad man ska hitta på i helgen? Vad ska ni andra göra?


Av Gunilla - 14 september 2011 17:54

Ja idag kände jag mig mycket bättre så idag blev det jobb. Skönt att äntligen må bättre och komma tillbaka till rutinerna. Fullt upp att göra när man varit borta i en vecka men då går också dagarna fort. Ikväll kommer Berit och ska klippa mig och Lina. Det ska bli så skönt för mitt hår känns som en rishög. Sedan kommer nästa stora fråga: Mera slingor eller färga mörkare? Måste fundera på det lite mera...


Annars händer inte mycket just nu. Har kommit in i en stickperiod igen och känner mig inspirerad. Stickning är ju liksom avkoppling för mig. Tror att Josefinas garn i Kovland snart kommer att få sig ett besök av mig. Att åka dit är som att besöka en godisaffär för ett barn. Hur mycket garn som helst och så vill man handla hur mycket som helst. Väntar tills jag fått lön och åker då   


Trevlig onsdagskväll på er alla!




Av Gunilla - 13 september 2011 08:37

Det blev inget jobb idag   Vaknade med huvudvärk och kände mig inte alls så pigg som jag ville vara. Dessutom så googlade jag igår och insåg att det tar nog tre dagar med penicillin innan man är smittfri. Så jag stannar hemma en dag till och hoppas på att dagen idag gör underverk, för imorgon vill jag gå på jobbet!


Så vad gör man idag? Gud vad tråkigt det är att vara hemma fastän att man är sjuk och inte orkar så mycket annat än att vara. Jag skulle få nippran om jag blev arbetslös. Törs inte ens tänka tanken...






Av Gunilla - 12 september 2011 20:19

Fick förfrågan om receptet på köttfärsomeletten och här kommer det. Jag använde MildaMat 4 % och Fraiche 8 %. Kanske inte helt Dukanvänligt men men...


Fyllning
400 gram köttfärs
2 st 
1 st 
3 msk 
1,5 msk 

Botten
4 st 
1 dl 
 
2 msk 
1 tsk 

Täcke
2 dl 
1 dl 
0,5 dl 

10 st 


Tillagning

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Hacka lök och vitlök och bryn i stekpanna. Tillsätt köttfärsen och bryn tills den är genomstekt. Salta och peppra. Häll i vattnet, tomatpurén och hackad färsk timjan och låt puttra tills vätskan kokat bort.


3. Vispa äggen med grädde och oregano och häll i en smörad gratängform.
Grädda i ugnen i cirka 8-10 min. Ta ut och lägg på fyllningen. Höj värmen till 225.


4. Fördela köttfärsen i formen. Blanda grädde, crème fraiche och ost i en separat bunke och häll smeten över köttfärsen. Fördela skivade coctailtomater över omeletten. Grädda ca 10 minuter eller tills osten smält och den fått lite färg.

 


Ovido - Quiz & Flashcards