Alla inlägg under januari 2011

Av Gunilla - 31 januari 2011 17:35

Dag 1 är snart avklarad och jag har överlevt, fast kvällen är ju inte slut än förstås :)

Så här har min dag sett ut i matväg:

Frukost

2 stekta ägg, fyra skinkskivor, lättyoghurt och kaffe

Mellanmål

Lättyoghurt

Lunch

Skivad kalkon och rökt skinka, två kokta ägg, kesoröra och lättyoghurt

Middag

Grillad kyckling, rökt skinka, kokt ägg och tzatziki


  


Det har blivit mycket ägg under dagen men det är en bra källa till mättnad. Och alla som känner mig vet hur jag blir när jag blir hungrig...

Jag har inte varit speciellt hungrig under dagen men har nu huvudvärk som har suttit i sedan eftermiddagen. Om det beror på denna diet eller inte det kan jag inte säga. Det känns som om jag håller på att bli förkyld samtidigt som jag inte har sovit så bra natten som var. Så det kan vara många saker som spelar in.


25 minuters promenad är också avklarad och nu sitter jag med en kopp kaffe här vid datorn. Jag kan bara sammanfatta dagen som helt okej och kämpar vidare mot morgondagen.


Som ni ser har jag fuskat litegrann eftersom jag gjort tatziki till middagen men jag tänker att gurka mest består av vatten så det kan väl inte vara så farligt. 

Av Gunilla - 30 januari 2011 19:16

När jag sökte på Internet så hittade jag en sida där man kan göra ett test innan man påbörjar Dukan-dieten, www.dukandiet.co.uk


Man får svara på frågor och sedan får man en summering som talar om hur länge just jag ska befinna mig i Attackfasen och hur lång tid det kommer att ta innan jag når min målvikt. Lite konstigt känns det men vi får väl se om det stämmer :)


Enligt testet så ska jag befinna mig i Attackfasen i 7 dagar och min målvikt kommer att vara nådd den 6/7 2011! Vi får väl se...


Den här vågen vore väl något för mig?

Av Gunilla - 30 januari 2011 14:34

Nu har jag kommit hem efter att ha inhandlat lite inför den kommande veckan. Jag känner att det är viktigt att ha de rätta livsmedlen hemma annars är det lätt att man faller för frestelserna när hungern sätter in. Jag tänkte berätta lite mer om Dukan-dieten för er som är intresserade. Dukan-dieten är en proteindiet och består av fyra faser som tillsammans skapar en stabil viktnedgång.


Första fasen är Attackfasen och den varar mellan 1-10 dagar och då får man äta hur mycket man vill av

* oxkött

* kalvkött

* kalkon

* kyckling (utan skinn)

* fisk

* skaldjur

* skinka

* ägg

* mjölkprodukter med 0% fett

* 1,5 msk havrekli

* 1,5 l vatten/dag

samt

* kaffe och te osötat (i lagom mängd)

* vinäger, senap, citron, kryddor och örter (i lagom mängd)


Andra fasen är Cruisefasen och här äter man som i attackfasen, med tillägg av 28 olika grönsaker varannan dag. I den här fasen ska man befinna sig tills man nått sin målvikt. Tillåtna grönsaker i Cruisefasen:

* all typ av sallad

* aubergine

* bönor

* fänkål

* gurka

* kål

* mangold

* paprika

* rädisa

* spenat

* sparris

* svamp

* selleri

* tomat

* zucchini

Morötter, rödbetor och kronärtskocka är också tillåtet men inte till varje måltid.


Tredje fasen är Sammanslagningsfasen och här gäller det att behålla den vikt som man erövrat. Fasens längd beror på hur mycket du gått ned i vikt. Du lägger på 10 dagar för varje kilo du tappat. Fortsätt med en ren proteindag i veckan, förslagsvis torsdagar. Under första halvan av denna fas har du en dag i veckan då du får äta vad du vill. Under andra halvan av fasen har du två sådana dagar. Man äter som i de inledande faserna med tillägg av:

* en frukt/dag

* två skivor fullkornsbröd/dag

* 40 g ost/dag

* en måltid pasta, ris eller potatis/vecka

* 1 glas vin i veckan


Fjärde och sista fasen är Stabiliseringsfasen och där äter man som man vill sex dagar i veckan. Ha maten från Sammanslagningsfasen som bas. Fortsätt med proteintorsdagar under resten av livet samt tre msk havrekli varje dag.


Jag önskar att det funnits en bok på svenska om denna diet men än så länge har jag bara sett på engelska. Tror att den här dieten är lite ny här i Sverige så det kanske beror på det. Det finns dock flera bra bloggar där man kan läsa om Dukan-dieten och även hitta recept. Ha en fortsatt bra söndag allihopa!

Av Gunilla - 30 januari 2011 12:30

Ja så var det söndag och helgen börjar gå mot sitt slut. Jag har hunnit med en promenad med goda vänner och har även vägt mig (urk). Nästa söndag hoppas jag på helt andra siffror, för jag vill inte stå stilla en vecka till.


Jag behöver gå ned i vikt av många olika orsaker. Dels för att få bukt med mina blodsockervärden men också för att helt enkelt må bättre. Jag har ont i rygg, axlar och nacke samt att jag sover dåligt. Sedan är ju konditionen inte den bästa så det finns många fördelar med en viktminskning. Det finns så många dieter och metoder och jag vet innerst inne att alla fungerar om man följer dem och är motiverad. Det gäller bara att hitta en som passar mig och som jag kan leva med. Att väga mat för att hålla koll är inget för mig. Jag vill kunna äta tills jag är mätt och då måste jag välja livsmedel som det funkar att äta obegränsat av.


Jag köpte senaste numret av MåBra och fastnade där för en diet som de tog upp, Dukan-dieten. Har sedan sökt information på Internet och läst en del bloggar om människor som provat denna diet och tror nu att det här kan vara något för mig. Jag är i alla fall beredd att prova! Så från och med imorgon, måndag så kör jag. Återkommer senare med mer information om denna diet men nu ska jag iväg och handla lite mat. Vi hörs!

Av Gunilla - 29 januari 2011 18:54

Har gått igenom mitt lager av garn och inser att där är en enda röra. Dags för en upprensning alltså och när man städar kan man hitta en del fynd. Jag hittade garn som jag glömt bort att jag köpt, vilket i och för sig inte är ovanligt för att vara mig. Varthelst jag är och där det finns garn så köper jag om jag hittar något bra. Och det gör jag oftast. Jag har till och med köpt garn när jag var i Turkiet på semester.


Nu hittade jag ett rosa (naturligtvis) garn som är ämnat för baby eller barn. Det är lite "fluffigt" och jättemjukt.

  


Det syns lite dåligt på bilden men det är ljusrosa. Nu hade jag tur och hittade ett mönster och satsar på att det av detta garn skall bli en babyfilt. Kanske att någon som jag känner kommer att få en liten tjej som jag ge bort filten till. Vi får se.... Nu kliar det i fingrarna att börja!

Av Gunilla - 29 januari 2011 17:26

...så gillar man rosa. Alla som känner mig vet att jag älskar rosa. Idag var jag på IKEA för att botanisera lite, kände att jag behövde förnya lite här hemma. Det fick bli rosa ljus till min ljusbricka i vardagsrummet. Visst känns det lite vårigt?


Vi har haft tvättstuga idag och gissa om det var tvätt. Vår tvättmaskin har gjort sitt och är nu på tippen, R.I.P, så nu är det tvättstugan nere i källaren som gäller. Till middag provade jag något nytt, pasta med en lövbiffssås.

  


Den kändes lite tråkig så om jag ska göra den en gång till så kommer jag nog att lägga till lite grönsaker och någon smak av något slag. Vi får se vad det blir. Just nu står Per i köket och vispar vaniljvisp till äppelpajen som precis blivit klar. Ska bli mumsigt. Hoppas alla haft en bra dag och får en ännu bättre morgondag.

Av Gunilla - 28 januari 2011 19:35

Välkommen till min nya blogg! Vad kommer nu den här bloggen att handla om? Ja, lite av varje skulle jag tro. Det blir nog det som faller mig in i skrivandets stund. Då mitt stora intresse är stickning så kommer det nog en hel del injägg om det och vilka olika projekt som jag har på gång.


Min stora fundering nu är hur jag ska komma till rätta med mina blodsockervärden. Jag har ju diabetes och har fått sluta med diabetesmedicinen då jag inte mådde så bra på den. Min förhoppning och önskan är att kunna vara utan den i fortsättningen men då gäller det att hålla en kost som inte utsätter kroppen för några blodsockerhöjningar. Jag har en del planer men jag håller dem för mig själv än så länge...

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards