Alla inlägg under februari 2011

Av Gunilla - 13 februari 2011 09:59

Så här skriver Pierre Dukan i sin bok gällande havrekli:

Havrekli har en förmåga att absorbera i genomsnitt upp till 25 gånger sin volym i vatten. Det här betyder att så fort havrekliet kommer till magen så sväller det och tar upp så mycket plats att du känner dig mätt. Det är också mycket tjockflytande/segt. De kringliggande näringsämnena håller sig till havreklin och stoppas därmed att absorberas in i blodet och tar en del med sig ut i avföringen.


Som jag förstår det så är havrekli bra både för kolesterolet och diabetes. Om havrekli gör att vi känner oss mätta så fyller det en mycket viktig funktion vid önskan om viktnedgång. Sedan gör det ju inget att det också är bra för både kolesterolet och diabetes :) Det här är det som jag hittills läst om havrekli och det kanske kommer mera framöver.




Av Gunilla - 12 februari 2011 19:00

Frukost

Lättyoghurt och havrekli, några skivor rökt skinka

Lunch

Omelett och några skivor rökt skinka

Mellanmål

Lättyoghurt

Middag

Fläskfilé och tzatziki

  


Två fotbollsmatcher idag och vinst på bägge. Det innebär att vi inte behöver kliva upp dötidigt imorgon bitti. Tjejerna kommer att spela kl 12.00 imorgon :) Hoppas det går lika bra då.

Jag har hunnit baka Dukan-chokladkakor med fettfri kakao som jag hittade på Ica.  


Jag vet inte vad jag ska säga om "kakorna", tycker nog mer att de ser ut och känns som plättar med chokladsmak. Men när jag tittade på fatet nyss så hade några försvunnit och det är inte jag som ätit upp dem...

  


Ikväll blir det räkor...igen! Det har liksom blivit mitt helgmys nu. Jag som förut hade ostkrokar som mitt helg- och för all del även vardagsmys. Där ser man vad man kan åstadkomma ibland. Hoppas ni alla får en trevlig Melodifestival-kväll!

Av Gunilla - 12 februari 2011 12:21

Jag läser i boken så fort jag får lite tid över. Pierre Dukan skriver i ett stycke i boken om varför det är så viktigt att dricka mycket vatten när man går på en diet som denna. Att försöka gå ner i vikt utan att dricka vatten är inte bara dåligt för kroppen utan kan minska eller till och med totalt blockera viktnedgången så att allt ditt arbete är förgäves.

Varför?

Därför att kroppen som förbränner fett under bantning fungerar som vilken annan förbränningsmaskin. Bränd energi avger värme och avfall. Om de här avfallsprodukterna inte regelbundet avlägsnas efteråt av njurarna, så kommer de att hopa sig och, förr eller senare, störa förbränningen och förhindra viktnedgång, även om du följer diteten till punkt och pricka.

Det mest passande vattnet för attackfasen är mineralvatten med låg halt av natrium, vilket är lätt urindrivande och laxerande. Om du dricker kranvatten, så fortsätt med det. Det är mycket viktigare att dricka tillräckligt med vatten för att få njurarna att fungera än att bekymra sig över vad som är i vattnet du dricker.

Det här var lite fritt översatt av mig så ni får ha överseende om det inte blir helt korrekt. 

Av Gunilla - 12 februari 2011 08:54

Tjejerna förlorade igår på fotbollsmatchen men vi hoppas att det blir vinst på de två matcher de ska spela idag. När vi kom hem så tinade jag lite räkor och så åt vi dem till Let´s Dance.

  


Räkor är väldigt gott och också tillåtet i dieten, som tur är. Här skiner solen så efter Linas match så ska jag ta mig ut på en promenad innan nästa match börjar. Det gäller att planera :) Till middag idag blir det fläskfilé och hasselbackspotatis. Det är min proteindag idag så för min del blir det fläskfilé och tzatziki, tror jag.


Efter att ha läst lite mer i boken så inser jag att fläskkött inte är tillåtet i dieten men jag känner att jag inte kan hårddra åt alla håll utan måste hitta det som fungerar för mig men som inte innebär alltför stora utsvävningar. Så hos mig är fläskfilé okej men inte alltför ofta. Nu ska jag göra mig iordning för att åka på fotbollsmatch. Håll alla era tummar för vinst! Vi hörs senare.


Av Gunilla - 11 februari 2011 15:20

Så här har min dag sett ut hittills:

Frukost

Lättyoghurt och havrekli, några skivor rökt skinka

Mellanmål

Lättyoghurt, några skivor rökt skinka och paprika

Lunch

Omelett, rökt skinka och paprika

Mellanmål

Lättyoghurt

Middag

Kycklingwok   


Det blev en tidig middag idag eftersom Lina ska iväg och spela match. Ska bli spännande och se hur det går för tjejerna. Heja Selånger!

Av Gunilla - 11 februari 2011 15:13

Igår kom boken som jag beställt. Jag har hunnit läsa några sidor men nu kommer ju helgen så jag tänker bänka mig med boken när jag har tid över.

The Dukan Diet. Pierre Dukan


Om jag hittar något intressant, som jag säkert kommer att göra, så skriver jag om det här. Ifall någon är intresserad.

Av Gunilla - 11 februari 2011 13:59

Här kommer en uppdatering av gårdagen. Hann inte blogga när jag kom hem igår kväll. Dagen gick bra tycker jag, med inslag av en del utmaningar. Vi åt en gemensam lunch på ett jättetrevligt ställe med en massa god mat :) Otroligt mycket fina och fräscha grönsaker som tillbehör. Men... nu var ju inte det här min grönsaksdag så för min del blev det lax med en gnutta ädelost och lite saffranssås. Mycket gott! Ädelost ingår inte i den här dieten och det gjorde nog inte saffranssåsen heller men jag gjorde det bästa av situationen och känner mig nöjd. Och det tycker jag är huvudsaken!

Frukost

Lättyoghurt och havrekli, några skivor rökt skinka

Mellanmål

Kaffe och en bit Carls bröd

Lunch

Lax med lite ädelost och saffranssås

Middag

Rökt skinka, kyckling, tonfisk, räkor, ägg och lite Rhode Island dressing

Mellanmål

Lättyoghurt


Det var gårdagen. Återkommer snart med lite om dagen i dag!

Av Gunilla - 9 februari 2011 20:26

Skulle vara kul att veta vilka som läser min blogg. Jag ser ju på statistiken att jag har några anhängare i alla fall och några har också varit snälla och kommenterat :) Så skriv en rad eller två, vetja!

Ovido - Quiz & Flashcards