Alla inlägg den 22 mars 2011

Av Gunilla - 22 mars 2011 19:19

Jag var nyss på affären och såg att det var ett reportage i Amelia Kropp & skönhet om Dukan-dieten. Självklart slank tidningen ner i korgen   


Stephan Rössner överläkare på överviktsenheten vid Karolinska uttalar sig om dieten:

"Det finns belägg för att proteiner är mättande, det är väl känt sedan 20 år tillbaka. Problemet med alla sådana här dieter är att de ser bra ut på pappret men är alldeles för krångliga att följa i verkligheten. Man kan gå ner snabbt och vara jättenöjd, men det viktigaste testet är hur det ser ut efter två år. Det bästa är att skaffa vanor som man kan leva med."

Men är det inte det den här dieten går ut på? Att hitta en livsstil som man kan leva med och behålla den vikt som man uppnått? Dessutom upplever jag den inte som speciellt krånglig. Jaja, var och en är salig på sin sak och jag tror på den här dieten!


Frukost

Lättyoghurt med havrekli och psylliumfrön och ett kokt ägg med lite kaviar

Mellanmål

Lättyoghurt och rökt kalkon

Lunch

Kålpudding, sallad, gurka och tomater

Middag

Kebabkött, kyckling, sallad, gurka, tomater och lite dressing

Av Gunilla - 22 mars 2011 17:41

Jag fick en fråga om hur jag håller mig motiverad. Mycket har att göra med att jag ser att denna diet ger resultat och då främst att jag går ner i vikt. Men inte bara det. Jag mår allmänt mycket bättre och känner mig piggare. Sover också bättre på nätterna och har inte behövt använda sömntabletter på länge. Bara det betyder otroligt mycket för mig.


Vad som också betyder mycket är alla som peppar och uppmuntrar mig. Alla ni på forumet, min familj och mina vänner och mina arbetskamrater.


Jag började ju med denna diet mycket beroende på att jag ville komma till rätta med mina blodsockervärden och slippa ta medicin för min diabetes. Kommer att bli kallad nu i vår för provtagning och då får jag se vad denna diet har haft för inverkan. Jag vet att mina värden kommer att vara bättre och jag hoppas också på att få sluta ta min kolesterolmedicin.


Så klart motiverar också att slippa gå ännu en sommar tillmötes med övervikt och kläder i stora storlekar. Jag vill känna mig bekväm på en badstrand     


Vad motiverar er andra?

Ovido - Quiz & Flashcards