Alla inlägg under april 2011

Av Gunilla - 10 april 2011 11:05

Japp så var det söndag igen och sista dagen på helgen. Om en liten stund ska vi iväg på fotboll och jag funderar på att ta en promenad till matchen. Skadar inte med lite motion, känner jag.


Gårdagskvällen var jättetrevlig, som vanligt när vi träffar Catarina och Peter. Synd bara att det ibland går så långt mellan gångerna. Vi blev bjudna till dem på sista april och det ska bli jättekul   


Jag ser att jag har en del som hittat till min blogg och det är jättekul. En del vet jag vilka ni är men många av er inte, så:


Vilka är ni som läser min blogg och hur hittade ni till den? Skriv några rader och berätta.   

 

 

Av Gunilla - 9 april 2011 07:24

Fick en förfrågan på min blogg om att lägga ut receptet på kesoköttbullar. Jag har hittat receptet på någon annan Dukanares blogg men kommer inte ihåg vilken.Sedan har jag gjort om lite med kryddningen bara. Här kommer receptet:


500 g nötfärs

2 ägg

150 g keso

lök

salt och peppar

grillkrydda


Blanda samman allt och stek i stekpanna på inte alltför hög värme.

Av Gunilla - 9 april 2011 07:19

...även om jag har varit osynlig här på bloggen de senaste två dagarna. Det har varit en hektisk vecka på många sätt och tiden har helt enkelt inte räckt till. Men nu sitter jag här med en kopp kaffe och planerar dagen. Vi har tid i tvättstugan idag och det behövs verkligen. En gigantiskt stor tvätthög har vi. Jag måste åka och inhandla mat och dryck för kvällens middag. Goda vänner kommer hit och det ska bli så kul. Vet bara inte vad jag ska bjuda på ännu. Sedan måste jag byta gardiner i vardagsrummet och putsa fönstren, de ser bara för gräsliga ut. Ja, det tror jag var min lördag. Hur ser er lördag ut?



Av Gunilla - 6 april 2011 19:18

Usch vad dagarna går fort nu. Det känns som om dygnet har för få timmar. Men härligt med vår och sol. När jag var ute och gick idag så mötte jag en liten tjej och hennes mamma. Tjejen hade tagit ut sin fina rosa cykel och såg överlycklig ut. Undrar om det inte var premiärturen. Härligt att se i alla fall och minnas när ens egna barn var små och tog ut cykeln för första gången på våren    


Frukost

Lättyoghurt med havrekli

Mellanmål

Lättyoghurt och rökt skinka

Lunch

Kesoköttbullar och 2 stekta ägg

Middag

Kyckling och bacon i sås

Av Gunilla - 5 april 2011 19:47

Hej och hå vad den här dagen gick fort. Studiebesök på jobbet, hem och lagade middag, tvättstugan och firat min pappa som fyller år idag. Vissa dagar går det bara för runt eller hur? Så här har min dag sett ut i matväg:


Frukost

Lättyoghurt med havrekli och ett kokt ägg med kaviar

Mellanmål

Lättyoghurt och rökt skinka

Lunch

Kycklingspett, rökt skinka och sallad, gurka och tomater

Middag

Kesoköttbullar, 2 stekta ägg och kokta morötter 

 

Av Gunilla - 4 april 2011 19:02

Vågen visade idag på + 0,2 kg. Vad ska man säga? Det var väntat med tanke på veckan som varit och att jag emellanåt brukar ha veckor med + på vågen. Det var trots allt bara 2 hg och nu är det ny vecka med nya möjligheter   


Idag när jag skulle ut på min promenad så var det så fint väder att jag ville ha en tunnare jacka. Härligt att lägga bort vinterjackan för en stund och härligt att jag äntligen kan ha min rosa vindjacka igen. Jag har ett par byxor som hänger i garderoben och som jag vill komma i igen. Det är mitt nästa mål och jag tror att några kilon till räcker för att nå det målet.


Frukost

Lättyoghurt med havrekli

Mellanmål

Lättyoghurt och rökt skinka

Lunch

Fläskkött med sås

Middag

Omelett, rökt skinka och kycklingspett

Av Gunilla - 3 april 2011 18:38

Här kommer ett recept på det som vi åt till middag idag. Jag bytte ut kycklingen mot fläskkött eftersom jag hade köpt en benfri kotlettrad idag. Jag skivade den och la skivorna (ostekta) i en form och hällde sedan såsen över. Jag använde fraiche 8 % och MildaMat 4 %.

Ingredienser:

2 kg kycklingfilé

5 dl kokbar creme fraiche

0,5 dl kinesisk soja

1-1,5 tsk sambal oelek

3 dl grädde

Gör så här:

Lägg de frysta eller färska/tinade kycklingfiléerna i en ugnsform där alla filéer får plats att ligga bredvid varandra - för att de ska täckas jämnt av såsen.

Blanda crème fraiche, soja, sambal oelek och grädde i en bunke och rör om. (Om du använder äkta crème fraiche och vispgrädde så ta den större mängden sambal oelek och soja, använder du light-produkter så ta den mindre mängden. Smaka gärna av.)

Häll detta över kycklingfiléerna. Det är viktigt att filéerna täcks så mycket som möjligt av såsen.

Ställ in i mitten av ugnen i 175°C i 1,5 timmar.

Servera med ris, potatis, grönsaker.


Receptet är hämtat från www.recepten.se

Av Gunilla - 3 april 2011 18:30

Här kommer ett recept på en god kall sås. På sommaren är den suverän till grillat.


Creme Fraiche

Sweetchilisås på flaska

Pressad vitlök


Jag har inga mått att gå efter. Det är bara att blanda i så mycket som man vill ha av ingredienserna. Mums!

Ovido - Quiz & Flashcards