Direktlänk till inlägg 30 januari 2011

Dukan-dieten

Av Gunilla - 30 januari 2011 14:34

Nu har jag kommit hem efter att ha inhandlat lite inför den kommande veckan. Jag känner att det är viktigt att ha de rätta livsmedlen hemma annars är det lätt att man faller för frestelserna när hungern sätter in. Jag tänkte berätta lite mer om Dukan-dieten för er som är intresserade. Dukan-dieten är en proteindiet och består av fyra faser som tillsammans skapar en stabil viktnedgång.


Första fasen är Attackfasen och den varar mellan 1-10 dagar och då får man äta hur mycket man vill av

* oxkött

* kalvkött

* kalkon

* kyckling (utan skinn)

* fisk

* skaldjur

* skinka

* ägg

* mjölkprodukter med 0% fett

* 1,5 msk havrekli

* 1,5 l vatten/dag

samt

* kaffe och te osötat (i lagom mängd)

* vinäger, senap, citron, kryddor och örter (i lagom mängd)


Andra fasen är Cruisefasen och här äter man som i attackfasen, med tillägg av 28 olika grönsaker varannan dag. I den här fasen ska man befinna sig tills man nått sin målvikt. Tillåtna grönsaker i Cruisefasen:

* all typ av sallad

* aubergine

* bönor

* fänkål

* gurka

* kål

* mangold

* paprika

* rädisa

* spenat

* sparris

* svamp

* selleri

* tomat

* zucchini

Morötter, rödbetor och kronärtskocka är också tillåtet men inte till varje måltid.


Tredje fasen är Sammanslagningsfasen och här gäller det att behålla den vikt som man erövrat. Fasens längd beror på hur mycket du gått ned i vikt. Du lägger på 10 dagar för varje kilo du tappat. Fortsätt med en ren proteindag i veckan, förslagsvis torsdagar. Under första halvan av denna fas har du en dag i veckan då du får äta vad du vill. Under andra halvan av fasen har du två sådana dagar. Man äter som i de inledande faserna med tillägg av:

* en frukt/dag

* två skivor fullkornsbröd/dag

* 40 g ost/dag

* en måltid pasta, ris eller potatis/vecka

* 1 glas vin i veckan


Fjärde och sista fasen är Stabiliseringsfasen och där äter man som man vill sex dagar i veckan. Ha maten från Sammanslagningsfasen som bas. Fortsätt med proteintorsdagar under resten av livet samt tre msk havrekli varje dag.


Jag önskar att det funnits en bok på svenska om denna diet men än så länge har jag bara sett på engelska. Tror att den här dieten är lite ny här i Sverige så det kanske beror på det. Det finns dock flera bra bloggar där man kan läsa om Dukan-dieten och även hitta recept. Ha en fortsatt bra söndag allihopa!

 
 
Ingen bild

Kim

19 januari 2012 13:52

Hej,
kolla in min blogg för tips, skriver varje dag vad jag äter !
flowtosuccess.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla - 8 april 2012 11:17

Hjälp, vi har myror i vårt vardagsrum. Jag tycker inte om dessa små kryp och tycker att de kan hålla sig utomhus   Vi upptäckte det här i går kväll och nu måste vi åka och köpa något som tar bort de äckliga små krypen. En av våra katter, Doris, har p...

Av Gunilla - 6 april 2012 11:07

Långfredag idag och Per har gett sig iväg till Stockholm med sin bror som ska köpa en bil där. Lina är hos pojkvännen, Johan sover och här sitter jag. Har hunnit plugga lite och ska försöka börja skriva på inlämningsuppgift 3 nu under helgen. Sedan ä...

Av Gunilla - 4 april 2012 18:34

Tänk att det är skärtorsdag imorgon. Jag har inte påskpyntat något för jag vet inte vart påskpyntet är sedan vi flyttade. Får se om jag inhandlar något imorgon. Funderar lite över maten i påskhelgen och vi har bestämt stt skippa den traditionella pås...

Av Gunilla - 2 april 2012 13:44

Jaha, så var jag åter efter mitt besök hos optikern. Har hunnit läsa lite om ledarskap också men nu värker både ögon och huvud så jag tar en paus. Vad sa då optikern? Ja detta med mitt hängande ögonlock heter visst ptos och innebär nedsatt elasticite...

Av Gunilla - 2 april 2012 09:16

Så var det måndag igen och jag är ledig idag för att läsa och skriva uppgifter som är i den kurs jag nu läser. Hade funkat jättebra om det inte var för att jag har problem med mitt ena öga och har haft det nu under en veckas tid. Det är som tur det ö...

Ovido - Quiz & Flashcards