Alla inlägg den 12 september 2011

Av Gunilla - 12 september 2011 20:19

Fick förfrågan om receptet på köttfärsomeletten och här kommer det. Jag använde MildaMat 4 % och Fraiche 8 %. Kanske inte helt Dukanvänligt men men...


Fyllning
400 gram köttfärs
2 st 
1 st 
3 msk 
1,5 msk 

Botten
4 st 
1 dl 
 
2 msk 
1 tsk 

Täcke
2 dl 
1 dl 
0,5 dl 

10 st 


Tillagning

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Hacka lök och vitlök och bryn i stekpanna. Tillsätt köttfärsen och bryn tills den är genomstekt. Salta och peppra. Häll i vattnet, tomatpurén och hackad färsk timjan och låt puttra tills vätskan kokat bort.


3. Vispa äggen med grädde och oregano och häll i en smörad gratängform.
Grädda i ugnen i cirka 8-10 min. Ta ut och lägg på fyllningen. Höj värmen till 225.


4. Fördela köttfärsen i formen. Blanda grädde, crème fraiche och ost i en separat bunke och häll smeten över köttfärsen. Fördela skivade coctailtomater över omeletten. Grädda ca 10 minuter eller tills osten smält och den fått lite färg.

 


Av Gunilla - 12 september 2011 17:28

Varit hemma idag också men hoppas på att vara så pass pigg att jag kan gå och jobba imorgon. Till middagen idag så provade jag en ny maträtt, köttfärsomelett. Enkel att göra och god att äta. Receptet hittade jag på tasteline.com.

  

Det är lätt att det blir samma och samma när man ska laga middag och främst vardagsmaten. Kul att prova något nytt!


Annars har inte mycket hänt idag. Tagit det lugnt, kollat på TV och stickat lite. Det finns liksom inte så mycket ork för tillfället men det blir ju bättre snart   Nu ska jag fixa lite kaffe! Hoppas ni alla haft en bra dag.

Ovido - Quiz & Flashcards